Al een tijd geleden had ik het over dit begrip, de lemonadestand. Je weet wel, zo’n stand van een schattig meisje met staartjes in haar haren, dat haar zelfgemaakte limonade graag voor 10 cent aan jou verkoopt. Durf die limonadestand eens zelf te zijn. Denk eens klein, niet groot. Het is namelijk helemaal oké om niet de grootste/beste/meest succesvolle persoon op aarde te zijn. En ik ga je precies vertellen waarom.

Goed, het is dus niet helemaal oké als je gewoon zomaar voor je huis gaat staan met een limonadekraam om daar je ding te gaan verkopen, zonder enige verstand van regelgeving (behalve op Koningsdag natuurlijk), maar het gaat hier even om het principe van de lemonadestand.

Is het namelijk erg om ergens klein in te zijn? Neem nu bijvoorbeeld een blog met relatief weinig bezoekers. Is het erg om die kleine blogger te zijn? Is dat reden om te stoppen met je blog, omdat je toch nooit beter wordt? Nee, dat is het niet. Er zijn zoveel kleine, grote, gigantische en mega bedrijven. Allemaal met een ander doel en ieder voor zich met een ander marketing plan. Van grote deals met kleine prijzen, tot ‘met heel veel zorg tot stand gebrachte producten’ met hoge prijzen. Het is allemaal mogelijk. En belangrijker nog; het is allemaal zeer waardevol. Een kleiner bereik hebben, wil niet zeggen dat je er minder toe doet. Het wil niet zeggen dat je minder goed bent. Dat meisje met haar limonadestand is zeer waarschijnlijk zo ontzettend waardevol voor haar hele buurt. En dat alleen al is iets moois om op te bouwen. Hoe groot je droom ook is, stop dus nooit omdat de werkelijkheid heel klein is. Je bent heel waardevol.

Sommige mensen zijn echte influencers, andere mensen kunnen fantastisch netwerken en er zijn ook mensen die het graag allemaal heel klein en dichtbij zichzelf houden. En dat is prima. Het gaat erom dat de dingen bij jou passen. Je hoeft jezelf niet altijd helemaal passend te maken bij de rest. En daarmee wil ik dus zeggen; durf die lemonadestand te zijn! Want je bent heel goed in je eigen plan volgen. Je bent perfect in eigenwijs jezelf zijn. En dat is echt iets moois in de wereld.

Durf eens anders te denken en niet mainstream. Bouw jouw idee uit, maar begin gewoon lekker klein. En het mag allemaal best een tijd zo klein zijn. Het is je fundering en als die goed staat, dan sta je sterk. En daarmee kun je alle kanten op. Wie zegt dat een lemonadestand altijd een lemonadestand blijft? En wie zegt dat het niet waardevol is om het gewoon zo klein te houden? Het ligt aan jezelf, aan wat jij voor doelen in het leven hebt. Maar kleiner is niet minder goed dan groot. En dat vind ik even heel belangrijk om te zeggen.

De laatste tijd krijg ik het idee van social media dat alles groter en beter moet (eigenlijk al een hele lange tijd). Dat veel mensen bezig zijn met het krijgen van meer volgers, omdat dat is wat anderen ook doen. En het lijkt daarom alsof dat móet om erbij te horen. Maar ik weet niet of dat helemaal waar is. Want hoe blij wordt je nu eigenlijk van zulke hoge getalletjes? En wat zeggen die cijfers over jou als mens (in real life)? Zegt dat getal wel echt iets over jouw kwaliteiten en talenten? Word je er beter van?

Of is het belangrijker dat jij je eigen idealen achterna gaat (met een groot of klein bereik). En dat je daarin sterk probeert te staan, zodat je later kunt zeggen dat je mooie dingen gedaan hebt (zoals de buurt blij maken met ijskoud limonade in de hete zon) en dat je daarvan geleerd hebt. Durf gewoon te laten zien dat je er ook toe doet zonder al die cijfertjes. Jij bent niet de cijfertjes en de cijfers zeggen zeker niets over jouw eigenschappen als persoon.

Soms is het goed om klein te denken en de dingen te doen die hier in het nu heel goed kunnen werken. Zodat je de dag kunt afsluiten met een brede glimlach en je niet altijd met teleurstelling je bed instapt, omdat je deze dag weer niet succesvol genoeg bent geweest. Een lemonadestand is dikke prima, en misschien zelfs wel veel waardevoller dan je zelf dacht.