8x Mijn food tips voor januari

Januari is toch wel de maand waarin we massaal denken aan ons eetpatroon, de sportschool flink wordt bezocht en de afslankschema’s je om de oren vliegen. Voor die laatste twee dingen ben ik niet zo gevoelig. Ik ga liever buiten fietsen of hardlopen dan dat ik een voet in de sportschool zet en van afslankschema’s zou ik denk ik dood ongelukkig worden. Maar ook ik krijg in januari altijd heel veel zin om weer lekker gezond te doen. Ik krijg dan ook altijd al (veel te vroeg) de lente in mijn bol en dan heb ik zin in rijkgevulde salades, alle soorten fruit die je maar kan bedenken en heel veel juices. Het moet-anders-gevoel mag ik dan misschien niet hebben, gezond ga ik dus wel doen in januari. Dat is een soort natuurlijk verloop van het jaar bij mij. Ik krijg in die maand heel veel trek in fruit en dat blijft zo doorgaan tot de pepernoten in zicht zijn. Dan krijg ik uiteraard zin in pepernoten, taai taai, kerstkransjes en dan oliebollen, om vervolgens weer terug te gaan naar smoothies, juices en verse tomaatjes. Ik zal er maar even bij zeggen dat ik wel fruit eet in die pepernoten tijd en dat ik ook heus wel eens iets snoep in de andere helft van het jaar. Het gaat allemaal om balans. Voor nu wil ik je graag mijn food tips voor januari geven. Check vooral punt acht even! ; )

kikkererwtenrecept

 

  1. Na alle kerststollen ben je waarschijnlijk toe aan een gezond ontbijt. Verdiep je weer eens in de vele muesli soorten, overnight oats en andere lekkere havermout ontbijtjes. Ik ga deze dagen voor een havermout ontbijtje met kaneel en (soms) honing. Lekker en het voelt goed om zo de dag te starten!
  2. Snoep met mate, maar ga niet forceren. Cold turkey stoppen met snoepen is misschien niet haalbaar. Het is oké om soms te kiezen voor iets lekkers, maar doe dat wel bewust en niet te vaak.
  3. Zorg dat je drie hoofdmaaltijden gezond zijn. De basis is het belangrijkst. Dit probeer ik toch wel het hele jaar zo vaak mogelijk toe te passen. Af en toe een keer een frietje is gewoon heel lekker, maar vaak kies ik voor gezond. Mijn snacks zijn snacks en mijn eten is vers en biologisch. Ik start met een havermoutontbijtje, ik lunch vooral met biologische en eerlijke producten en mijn avondeten bestaat uit heel veel verse groentes + pasta, rijst of aardappels. Mijn lunch bestaat trouwens gewoon uit brood, ik ben geen quinoa, sla en goji bessen meisje.
  4. Kies als avondsnack een lekkere notenmix, ga speciaal naar een notenwinkeltje om ze uit te kiezen. Dat smaakt zoveel lekkerder.
  5. Drink heel veel sapjes en smoothies! Ik vind dit helemaal geen straf, zo lekker! Geef mij maar iedere dag een vers geperst sapje. Dat doe ik overigens niet hoor, ik eet ook veel fruit gewoon zo. Mmm sapjes van bloedsinaasappel, appel of een groentesap met wortel, geef maar hier!
  6. Bak eens zelf iets. Nee geen chocoladetaarten en roomboter citroen cake. Bak eens zelf brood of maak je eigen frietjes uit de oven in een goede olie en zonder zout. Niemand heeft ooit gezegd dat gezond niet lekker kan zijn. En zelf gebakken brood smaakt lekkerder dan een kerststol (tenzij je die stol ook zelf hebt gemaakt, dan is ‘ie wel goddelijk).
  7. Als je toch ontzettende zin hebt om te snoepen, chocolade te eten of een taart te bakken. Doe dat dan! Zorg dan dat je ook lekker veel beweegt, het gaat allemaal om balans. Ik zit nu in het laatste trimester van mijn zwangerschap dus fanatiek sporten zit er voor mij even niet in, maar ik zou het doen als het kon (want ik heb natuurlijk zin in zelfgebakken taart in januari).
  8. Ik wil bij dit laatste punt even gaan voor een bekende quote ‘admire someone else’s beauty, without questioning your own’. Ik snap dat dit niet altijd makkelijk is als je al die slanke lijven voorbij ziet komen op social media, juist nu. En ik zal heel eerlijk zijn, ik vind het zelf soms ook lastig. Er mogen hier ook wel wat kilo’s af. Gewicht is nooit een probleem geweest bij mij, maar nu met twee zwangerschappen kort op elkaar best wel een beetje (vooral voor mij) en dat is lastig, als dat voor het eerst is. Maar toch is het zo, zo, zo ontzettend belangrijk om van jezelf te houden, no matter what size you are. Het zegt niet altijd dat je niet gezond bent, dat je minder lekker in je vel zou moeten zitten dan iemand die heel slank is en het geeft ook niet altijd geluk om de slankste te zijn. Als je je maar gezond voelt van binnen, in je hart, je lijf en in je hoofd. We zijn allemaal nog net zo mooi als in december!

foodtips

 

About the author
Ik ben Marije, 32 en moeder van twee dochters (4 & 5) op een bioboerderij. Taartenliefhebber, creatieveling, en iemand die heel graag alles uit het leven haalt, hier in dit moment. Ik hoop jou te inspireren met verhalen over kiezen voor geluk en creatieve dingen die jóu blij maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *