Hapjes van de baby, het (quinoa) vervolg

quinoahapjes1

Yes! ik ben een quinoa moeder. Dat lees je goed. Of, eigenlijk niet. Ook ik had nog nooit quinoa in mijn handen gehad en ik wist pas hoe het smaakte toen ik een babyhapje klaar gemaakt had. De superfood trend is een beetje langs me heen gegaan, maar ik ben blij dat ik hier nu toch iets van heb meegekregen. Namelijk, dat je quinoa heel goed kan gebruiken als oefenhapje voor je baby! Terug naar mijn verhaal. Ik kocht dus quinoa voor mijn hongerige baby, zodat ik pap kon maken. Gezond, vol eiwitten en geen kant en klaar baby papje. Maar waarom deed ik dat en hoe dan?

Kijk, je hebt hongerige baby en je hebt hongerige baby’s. Saar behoort tot de laatste categorie. En dan kun je dus niet verder op alleen melk. Maar melk is wel de energiebron die wordt voorgeschreven overal, dus gingen we op zoek naar dingen die we naast die melk al aan mogen bieden en daar kwam (onder andere) quinoa uit! Het is super geschikt om pap mee te maken. Je kookt de quinoa lekker gaar, pureert hem goed en voegt een gepureerd stuk fruit toe en dat is het dan! Dat moest ik uitproberen.

Ik had het nooit zelf kunnen bedenken, maar zoals ik de vorige keer vertelde heb ik ooit een boek voor babyhapjes gekregen bij mijn eerste zwangerschap en daar stond het in. En ik ben heel erg blij dat ik op een dag besloot om dit boek er weer even bij te pakken. En nu maken we er groot gebruik van! Ondertussen variëren we lekker door en hebben we zo ongeveer de hele reform winkel leeggekocht met zakjes amarant, gierst, quinoa dus en rode linzen. Allemaal prima ingrediënten voor een homemade babyhapje.

En aangezien ik gok dat jullie hier net zo weinig van af wisten als ik eerst deed, vind ik het leuk om er meer over te vertellen. Wie weet heb je er wat aan. Ik had namelijk best graag vooraf willen weten dat ik dit allemaal kon geven, dan had het bij de eerste baby misschien ook wat makkelijker gegaan. Het is wel veel werk moet ik zeggen, om al die hapjes te maken, maar dan heb je ook wat. Het voelt goed zo, het lijkt mij heel gezond en onze baby is sinds ze zo lekker kan eten ook wat meer tevreden.

Dus, hoe doe ik dat dan met quinoa en zo? Ik maak dus pap. Iedere namiddag kook ik in een pannetje quinoa, gierst of amarant en dat gebruik ik voor die avond, de volgende ochtend en de volgende middag. Drie keer dus. Ik bewaar het in de koelkast en neem er steeds een portie uit om deze vervolgens in de oven op te warmen. ’s Ochtends krijgt Saar deze pap met fruit. Tussen de middag krijgt ze ook een beetje met wat fruit of groente (gewoon een hele kleine portie, voor net dat beetje extra’s bij de fles) en ’s avonds eet ze een lekkere prak hiermee met groenten. Ideaal dus. Zo kunnen we de tijd wel overbruggen tot zes maanden en heeft ze aan deze oefenhapjes (kun je nauwelijks meer zo noemen!) toch wat meer profijt en hoeven we nog niet aan aardappels en vlees te beginnen. Dàt lijkt mij allemaal namelijk nog net iets te heftig. En quinoa is naast groente dus een prima oefenhapje!

quinoahapjes

 

About the author
Ik ben Marije, 32 en moeder van twee dochters (4 & 5) op een bioboerderij. Taartenliefhebber, creatieveling, en iemand die heel graag alles uit het leven haalt, hier in dit moment. Ik hoop jou te inspireren met verhalen over kiezen voor geluk en creatieve dingen die jóu blij maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *