Nee, dat kan jij! Misschien heb je er wel eens van gehoord (of niet). Falafel, het vega burgertje voor in je (pita)broodje. Het vega recept voor wanneer je zin hebt in shoarma, broodje gehakt, al dat soort dingen. Of voor als je helemaal niet into vlees bent en dus altijd graag vega burgers eet. Zelfgemaakte falafel is echt het lekkerst. Vorige week testte ik dit voor het eerst zelf. Voorheen kocht ik falafel balletjes wel eens gewoon kant en klaar bij onze bio winkel, maar ik vond de smaak (zoals bij zoveel kant en klare dingen) niet echt top. Dat moet zelf kunnen, dacht ik. En dat is zo! Het is helemaal niet zo moeilijk als het lijkt. En het is echt heel erg lekker. Vanaf nu ben ik fan van falafel. Het woord alleen al is leuk, toch?

Wat heb je hiervoor nodig (voor 4 pers)?

  • 400 gr kikkererwten (1 nacht geweekt en 1 uur gekookt)
  • 2 tenen knoflook
  • 2 uien
  • 1 ontvelde paprika
  • eetlepel komijn
  • eetlepel (of nog meer) harissa
  • bosje peterselie
  • peper en zout naar smaak
  • eetlepel paprikapoeder (ik zeg dit, maar het kan allemaal iets meer of minder zijn, check gewoon steeds even goed de smaak en geur;))
  • 2 eetlepels bloem
  • ruim olie om in te bakken

De kikkererwten laat je dus eerst een nacht weken (koop ze dus niet uit pot). Daarna kook je ze voor ongeveer een uurtje. Je laat ze goed uitlekken en afkoelen. Die dag kun je ondertussen alvast de hele paprika in de oven doen. Doe dit op 200 graden voor ongeveer 20 minuten en hul de paprika in olijfolie. Hierdoor zal de paprika goed gelijkmatig warm worden en het vel loslaten. Daarna kun je de paprika door de midden snijden, het vel eraf plukken en hem helemaal klaar maken voor de falafel.

Verhit dan een ui in de pan, samen met de knoflook. Bak dit totdat de ui glazig is. Dit is straks extra lekker voor de smaak.

Doe de kikkererwten in een kom. Voeg de paprika toe en je ui en knoflook. Snijd ook even de peterselie, dat mag grof want je gaat nog pureren. Voeg dan alle kruiden naar smaak toe. Het verschilt per persoon of je van spicy houdt en van extra gekruid. Check dus altijd even of alles nog goed in balans is. Proef je nog veel kikkererwten (als in weinig smaak) dan voeg je kruiden toe. En je kunt ook even ruiken of het geheel al lekker kruidig is. Koken op gevoel ;). En voeg dan ook de bloem toe, zodat je straks stevige balletjes kunt maken. Peper en zout mag je naar smaak toevoegen. Ik doe zelf een snufje zout en iets meer dan een snufje peper. Ik vind zout toevoegen zelf vaak niet nodig, maar een klein beetje mogen kikkererwten wel hebben.

Pak je keukenmachine erbij en mix het geheel tot een gladde substantie, dat is al snel gebeurd. Of gebruik je staafmixer, wanneer je geen keukenmachine hebt. Dat gaat ook prima. Mocht het zo zijn dat je staafmixer tussendoor wat oververhit raakt, wacht dan geduldig even tot hij weer normaal aanvoelt. Het is een beetje veel in één keer voor zo’n ding.

En dan is het tijd om olie in de pan te doen. Je mag ruim gebruik maken van olie. Dat betekent dat de hele bodem vol olie mag zijn. Dat zorgt ervoor dat je falafel lekker goed kan bakken, zonder aan te branden. Als je ervoor zorgt dat je balletjes klein genoeg zijn, dan worden ze ook krokant genoeg. Is je falafel groot, dan zal de binnenkant iets zachter zijn (maar alsnog lekker!).

Extra dressing:

Om het helemaal af te maken, kun je natuurlijk zelf knoflooksaus maken met ingrediënten die je over hebt. Neem een klein schaaltje en vul deze met yoghurt. Voeg dan nog peterselie toe, nog 2 tenen knoflook en 3 citroendruppels. En dan heb je al een heerlijke knoflooksaus! Mocht je bieslook hebben, dan zou ik dat ook zeker toevoegen.

Serveer deze heerlijke falafel balletjes met verse sla en komkommer en dan kun je toeslaan.