Op een biologisch bedrijf wonen, betekent natuurlijk ook dat we hier thuis veel bezig zijn met voeding. Van eten moet je wel genieten vind ik. Maar daarnaast vind ik het wel fijn om een beetje te letten op alles wat er in ons eten zit. Wat voor mij een goede regel is? De basis moet goed zijn. Voor mij is dat biologisch, vers en met veel groente en fruit! En daarnaast vind ik dat je best mag genieten van iets lekkers, of iets kan eten dat eigenlijk helemaal niet zo bio en gezond is. You only live once. En dat mag best zonder heel veel regels. Maar ik ben me wel bewust van wat ik eet. En daarbij heb ik dus een aantal hele leuke alternatieven gevonden voor geraffineerde suikers. Ik gebruik ze wanneer ik zoete toetjes wil maken, zonder dat ze heel ongezond worden. Of wanneer ik (zoals ik dat zelf noem) een ‘bio bui’ heb. Er zijn heel veel mooie alternatieven voor het bakken van taarten, cakes, het maken van toetjes en zelfs het beleggen van je pannenkoek. Dit zijn mijn gouden tips.

Oerzoet

Oerzoet is ongeraffineerd gedroogd suikerrietsap. Het sap wordt tot kleine korrels vermalen. Het heeft een iets andere smaak dan suiker en is volgens mij ideaal voor gebruik in koekjes en taarten. Het geeft nèt een andere smaak. Op de verpakking staat het beschreven als een complexe smaak. De geur heeft iets weg van basterd suiker. Voor mij is oerzoet degene die van al mijn vervangers het meest overeenkomt met suiker. En zeker niet minder lekker!

Ahornsiroop

Ik HOU van ahornsiroop. Dit is echt zo lekker! Op je pannenkoek vooral, maar ook in de yoghurt. En ik gebruik het ook, wanneer ik rabarber maak. Soms doe ik gewoon een paar schepjes suiker bij de rabarber. Maar er zijn momenten waarop ik het dus stom vind dat ik suiker gooi in zoiets gezonds. Op zo’n moment ga ik liever voor honing of een klein scheutje ahornsiroop. Een klein beetje is namelijk al echt genoeg! En dan doe ik er rozijnen bij (zie volgende stuk).

Dadels en rozijnen

Een alternatief zoeken voor suiker, betekent niet altijd dat het op suiker hoeft te lijken! Dadels en rozijnen zijn volgens mij perfect om dingen een zoete smaak te geven, zonder suiker toe te voegen. Rozijnen gebruik ik ook vaak bij rabarber, dat maakt alles een stuk zoeter. Dadels zijn heel lekker in taartbodems. En dus ook een goede natuurlijke zoetmaker.

Graanstroop met honing en kaneel

Dit is bij ons thuis de pannenkoekenstroop! De biologische variant voor pannenkoekenstroop bestaat dus uit graanstroop met honing en kaneel. En met onze eigen kippeneieren en verse melk, maakt dat een hele lekkere pannenkoek.

Appel banaan & honing

En mijn laatste alternatief is een combinatie van meerdere dingen. Het is mijn suiker vervanger voor het bakken van een gezondere cake. Dit gebruik ik wanneer ik cake wil bakken die vooral voedzaam is en niet meer als snoep aanvoelt. Het is fijn in bananenbrood bijvoorbeeld. Appen, banaan en honing maken cake beslag ook heerlijk zoet en in combinatie met olijfolie is het perfect! Niks geen roomboter en kilo’s suiker in dat geval. Natuurlijk mag je soms lekker genieten en ik hou ook echt van snoepige cakes maken. Maar dit beslag gebruik ik dan weer voor dingen die mijn dochter een keer naar school kan nemen, of weer wanneer ik zo’n ‘bio bui’ heb.

Gebruik jij vaak alternatieven voor suikers of vind je het eigenlijk niet zo erg?